Jak informowaliśmy na początku sierpnia zamawiający zamierzał przeznaczyć na budowę drogi 224,9 mln zł brutto. W tym limicie zmieściło się osiem firm. Najdroższą ofertę, wykraczającą poza kosztorys inwestora złożył Intercor – 244,827 mln zł.
Najniższa oferta wpłynęła od konsorcjum Strabag i Heilit+Woerner, a jej wartość to 164,6 mln zł. Pozostałe oferty zostały złożone przez firmę Skanska (167,5 mln zł), Bilfinger Infrastructure (177,5 mln zł), konsorcjum Porr, Teerag-Asdag (178,5 mln zł), Budimex (180,3 mln zł), konsorcjum OHL, Construcciones Rubau i Rubau Polska (190,8 mln zł), konsorcjum Mosty-Łódź, Gotowski, MBDiM Kobylarnia i MTM (199,7 mln zł) oraz Energopol-Szczecin (227,7 mln zł).
Obwodnica Kościerzyny powstanie w ciągu drogi krajowej nr 20 łączącej Stargard Szczeciński i Gdynię. Kontrakt obejmuje budowę czterech węzłów drogowych, łączących trasę główną z innymi drogami: Węzeł Kościerzyna Zachód (połączenie z drogą powiatową Kościerzyna-Wdzydze), Węzeł Kościerzyna Południe (skrzyżowanie z DW nr 214), Węzeł Kościerzyna Wschód (skrzyżowanie z DW nr 221) oraz Węzeł Wierzyca (skrzyżowanie z DK nr 20). Początek projektowanego przez wykonawcę odcinka obwodnicy leży około 1 km od Kościerzyny, koniec jej sięga miejscowości Kościerska Huta.
W ramach kontraktu, zwycięskie konsorcjum zobowiązane jest do wykonania drogi o przekroju 2+1 (dwa pasy w jedna stronę i jeden w przeciwną), z rezerwą pod przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2x2 (po dwa pasy w każdą stronę), szerokości jezdni 2x7 metrów, szerokości pasa dzielącego 4 metry, szerokości poboczy 2x1,5 metra i obciążeniu drogi 115 kN/oś. Przebudowane lub zbudowane zostaną drogi lokalne i dojazdowe przylegające do nowej trasy. Projektowanie trasy zajmie ok. 8 miesięcy, czas realizacji inwestycji to 30 miesięcy.
Jak poinformował Strabag projekt obwodnicy będzie obejmował budowę 9 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktu biegnącego nad trzytorową linią kolejową oraz obiektów mostowych, szeregu urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym). Z uwagi na charakter terenu, na którym będzie przebiegała obwodnica Kościerzyny konieczne będzie zaprojektowanie i wykonanie także: szczelnego systemu odprowadzenia wód opadowych, zespołów podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych.
Obwodnica Kościerzyny znalazła się na liście 12 obwodnic, które rząd zapisał w załączniku nr 6 do aktualnego programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Inwestycje z listy zostaną zrealizowane w nowej perspektywie unijnej 2014-2020, a ogłaszanie przetargów ruszyło w drugiej połowie 2013 roku.